2013 m. spalio 7 d., pirmadienis

APIE KELIONĘ PASKUI ŽYDRĄJĄ PAUKŠTĘ

Salomėja Burneikaitė 

Lietuvos scena,  2010, Nr.1-2/18-19, p.12-15. (parengta pagal paskutinį interviu Kaune su Stasiu Ratkevičiumi)  


Ilgametis Kauno valstybinio lėlių teatro vadovas Stasys Ratkevičius gimė 1917 m. kovo 16-ąją Rusijoje, geležinkeliečio šeimoje. Augo Šeštokuose, prie dvaro mokėsi groti fortepijonu ir smuiku. Konservatorijoje studijavo dainavimą, lankė dramos studiją prie teatro Vilniuje, tapo dramos aktoriumi. Vaikystėje Šeštokuose matęs liaudišką lėlių vaidinimą, su lėlių teatro menu susipažino Mikolės Krinickaitės lėlių teatre Vilniuje. Vaidino Telšių, vėliau Klaipėdos dramos teatruose. 1956 m. Klaipėdoje palikęs pusšimtį sukurtų vaidmenų ir keletą režisuotų spektaklių, susidėjęs lėles kuriamam pirmam vaidinimui, su žmona aktore Valerija Ratkevičiene persikėlė į Marijampolę. Po metų, tuometinio kultūros ministro Juozo Banaičio įsakymu, įkurtas Kapsuko lėlių teatras, S. Ratkevičių paskiriant direktoriumi ir režisieriumi. 1958 m. gegužės 18 d. įvyko pirmoji premjera „Stebuklingas Aladino žibintas“. 1960-aisiais S. Ratkevičius su kolektyvu persikėlė į Kauną, glaudėsi filharmonijos filialo salėje. Tuometinio kultūros ministro pavaduotojo Vytauto Jakelaičio iniciatyva uždarius „Pionieriaus“ kino teatrą pastatas rekonstruotas lėlių teatrui.
Pirmojo dešimtmečio lėlių teatro kūrybiniai ieškojimai buvo vainikuoti 1968 m. Pabaltijo lėlių teatrų festivalyje Rygoje. S. Ratkevičiaus režisuota „Zuikių mokykla“ pripažinta geriausiu spektakliu vaikams, o „Eglė žalčių karalienė“ pelnė geriausio nacionalinio spektaklio titulą. Sulaukęs ir Maskvos lėlininkų pripažinimo, teatras 1972 m. išvyko gastrolių po Europą (tarptautiniame festivalyje Bulgarijoje buvo apdovanotas sidabro medaliu už spektaklį „Zuikių mokykla“), o 1974 m. gastroliavo po Lotynų Ameriką.
S. Ratkevičius vadovavo teatrui nuo įsikūrimo iki 1990 m. Daug dėmesio skyrė pedagogikai, režisavo apie keturias dešimtis spektaklių. Paskutinį savo spektaklį „Gužučio muzikantai“ pastatė 1987 m. Ryškiausiai jo kūrybinę raidą reprezentuoja I. Štoko „Velnių malūnas“, V. Majakovskio „Misterija buf“, P. Mančevo „Zuikių mokykla“, S. Nėries „Eglė žalčių karalienė“, Ch. Perrault „Pelenė“, A. Popescu „Spindulėlis“, J. Degutytės „Aš ieškau fleitos“, S. Ratkevičiaus „Joniukas“ (pagal J. Biliūno apysakas).
Daugiau kaip prieš 50 metų įkurtas Kauno valstybinis lėlių teatras yra ištikimas savo tradicijai kurti vaikams. Stasio Ratkevičiaus nuopelnai scenai ir vaikystei 2003 m. įvertinti Vytauto Didžiojo ordino karininko kryžiumi, 2007 m. „Fortūnos“ statulėle, 2-ojo laipsnio Santakos garbės ženklu. 2010 m. jam įteiktas Auksinis scenos kryžius ir padėkos premija už Kauno valstybinio lėlių teatro sukūrimą, ugdymą ir puoselėjimą.


Apie Žydrąją paukštę šį kart kalbėjausi su menininku visą savo gyvenimą paskyrusiu lėlių teatrui. Juk pradžioje buvo tik svajonė... O šiemet, minint Tarptautinę teatro dieną, Stasiui Ratkevičiui, sulaukusiam 93-jų, buvo įteiktas auksinis scenos kryžius ir padėkos premija už Kauno valstybinio lėlių teatro sukūrimą, ugdymą ir puoselėjimą.
Aplankiau garbųjį maestro (taip jį iki šiol vadina teatro kolegos) jo namuose Kaune, kur langai pasisukę į Laisvės alėją leidžia nuolat matyti savąjį teatrą, iš balkono pamoti nors trumpam užbėgantiems teatro žmonėms. Globojamas rūpestingos dukros Joanos Misevičienės, kuri visada yra netoliese, Stasys Ratkevičius ir šiandien gyvena lėlių teatru, prisimena nueitą kelią, mintyse, kol leidžia jėgos, kurdamas dar vieną naują spektaklį...


Stasys Ratkevičius, su dukra Joana Misevičiene, Kauno rotušėje

Buvau laukiama ir pagarbiai sutikta. Mane pasitiko besišypsantys šeimininkai ir ne skubomis parengta kava-arbata, bet ponios Joanos suruošti prašmatnūs pietūs. Ji – humanitarinių mokslų daktarė, filologė, dėstanti anglų kalbą VDU, teologinės anglų kalbos vadovėlio autorė – mūsų pokalbio dalyvė ir viso ką tėvelis pasakoja gyva liudininkė. Žinojau, kad šiuose namuose gyvena žmonės turintys tradicijas, gerbiantys vertybes ir mokantys mėgautis pokalbiu. Šnekučiavomės lėtai visai ne todėl, kad neturėjome kur skubėti. Tiesiog apie kai kuriuos svarbius dalykus galima prabilti tik neskubant. Kitaip jie nepastebimai išnyksta ir nebetenka prasmės mūsų gyvenime. Štai tada Stasys Ratkevičius ir prasitarė apie ją, Žydrąją paukštę. Ji – svajonės simbolis, neleidusi nurimti, vertusi ieškoti, mokiusi ištverti, tikėti, kad viskas yra įmanoma. Argi ne šito moko ir šiuolaikiniai sėkmės mokytojai?...
Įkurti teatrą vaikams buvo judviejų su Valerija svajonė. Deja, jau šešeri metai, kai ji yra kartu tik atminimuose. Stasys Ratkevičius prisimena, kaip jaunystėje, kartu su žmona Valerija Gruodyte Ratkevičiene, abiems pradėjus dirbti Klaipėdos dramos teatre, gastrolėse kažkur Skuodo rajone, jis, laukdamas užkulisyje išėjimo į sceną, pamatė kaip vaikai per durų plyšį, pasilipę ant dėžių, stengiasi pamatyti bent kiek to „stebuklo“, kurį teatras buvo atvežęs į kultūros namus. Spektaklis buvo vėlyvas, skirtas ne vaikams ir jiedu, pasikalbėję su Valerija, nuo tada nebegalėjo nurimti. Suprato – teatras vaikams Lietuvoje yra labai reikalingas! Taip prasidėjo kelionė link svajonės. Tačiau įgyti patirties, įgūdžių, gaminti ir valdyti lėles, įveikti iššūkius ir dar daug ko teko mokytis nuosekliai ir kantriai, ne vienerius metus. Nė karto nei vienas nepasigailėjo palikę sklandžiai pradėjusią klostytis karjerą dramos teatre. Valerija ne tik buvo šalia, bet ir padėjo brandinti idėjas. Suprasdama, kad teatre vaikams labai svarbi yra pedagoginė pusė, ji net įstojo Klaipėdos pedagoginę mokyklą. Vedamas svajonės sukurti teatrą vaikams, Stasys Ratkevičius prisiminė vaikystėje Šeštokuose matytą liaudišką lėlių vaidinimą, poros metų patirtį su Valerija vaidinant prieškario Vilniuje, Mikolės Krinickaitės lėlių teatre ir ėmėsi darbo. Tai buvo apie 1951-uosius. O kai, šalia darbo Klaipėdos dramos teatre, jie savo rankomis jau buvo pasisiuvę keletą lėlių bandomajam spektakliui, užėjęs į svečius režisierius Romualdas Juknevičius paklausė - ar jie čia rimtai? Teko atsakyti, kad labai rimtai ir abu darbą tęsė jau gavę režisieriaus palaikymą. Šiandien Stasys Ratkevičius žino, jei kartą Žydroji paukštė sušvito tau prieš akis – ramybės nebeturėsi. Nebus nuobodu. Bandant ją pavyti gyvenimas darosi įdomus, prasmingas, o bendražygių anksčiau ar vėliau būtinai atsiranda.
 Vedami tos didelės svajonės abu nepabijojo palikti Klaipėdą, persikelti su lėlėmis į Marijampolę (tuometinį Kapsuką) ir tik po dviejų metų, 1960 m. – į   Kauną. Tai tik istorijos faktai, bet visą šį laiką galvota koks tas teatras vaikams, t.y. savas lėlių teatras vaikams turėtų būti. Stasys Ratkevičius prisimena, kad buvo nuvažiavęs ir į Maskvą pasižiūrėti kaip atrodo garsusis Sergejaus Obrazcovo lėlių teatras. Prisipažįsta, kad šis teatras įspūdžio jam nepadarė, nors technine prasme ten buvo ko pasimokyti. Prisimena, kad jo miniatiūrų spektaklis „Nepaprastas koncertas“, su daugybę šokančių ir dainuojančių lazdelinių lėlių, buvo puikus reginys. Tačiau, kai dar aktoriaujant Klaipėdoje, jis pamatė čia gastrolėms atvykusio Didžiojo Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) lėlių teatro, vadovaujamo režisieriaus Michailo Koroliovo, spektaklį K. Čapeko „Auksiniame rojuje“, buvo suintriguotas daug rimčiau. Ir vėliau, jau dirbdamas savajame teatre Kaune, jis prisipažino dažnai lyginęs šiuos du garsiausius buvusioje sąjungoje lėlių teatrus, pirmenybę suteikdamas M. Koroliovui. Kiek vėliau, nuosekliau susipažinęs su jo kūryba, S. Ratkevičius ypač vertino šio režisieriaus nuomonę, pastebėdamas, kad „jo estetika yra palanki siekti drąsesnės stilizacijos“ (iš S. Ratkevičiaus kn. rankraščio „Visos mano dienos“, p.167). Taigi, nuo pirmojo darbo „Stebuklingas Aladino žibintas“, su natūralistinėmis lėlėmis, iki geriausių savo spektaklių, kurtų su dailininku  Vitalijumi Mazūru, teko daug druskos suvalgyti ir iečių sulaužyti kol atėjo pripažinimas.
Padrąsintas prisiminti kaip mokė lėlių valdymo paslapčių savo teatro aktorius, režisierius žino ką pasakyti: „Jei grįžtume prie mokyklos, tai aš reikalavau iš aktorių pirmiausiai padaryti taip, kaip žmogus daro, bet su lėle. Tokį lėlės valdymo metodą pripažino ir M. Koroliovas. Ne Maskvos S. Obrazcovas man buvo autoritetas, o M. Koroliovas. Jis pritarė tokiam aktorių ugdymui, kai realistinis lėlės judesys padeda lavėti ir aktoriui-lėlininkui“. Kad šios režisieriaus pastangos pasiteisino, ne kartą yra liudiję patys aktoriai. Elena Žekienė, pasakojo studentams-lėlininkams apie šį metodą kūrybinio susitikimo su žiūrovais metu, 2006 m. lankydamasi Klaipėdoje su muziejinėmis Kauno lėlėmis pirmą kartą išvykusiomis mėnesiui į parodą, kurią, minėdamas profesionalaus lėlių teatro Lietuvoje 70-tį, inicijavo Klaipėdos lėlių teatras, ir prisipažino, kad jai pačios brangiausios, įdomiausios, „paklusniausios“ yra lazdelinės lėlės. Ilgametė lėlių teatro aktorės patirtis, įgyta dirbant su režisieriumi S.Ratkevičiumi ir jo mokiniais Kauno valstybiname lėlių teatre, suformavo nuomonę, kad šios lėlės geriausiai tinkamos perteikti aktoriaus emocijas, sinchroniškai atliepti personažo balso intonacijomis. Nenuostabu, juk šios kartos aktorių už širmos vedžiojamų lazdelinių (gapitinių) lėlių valdymo pamokos natūraliai buvo išmoktos repetuojant ir vaidinant Stasio Ratkevičiaus geriausiuose spektakliuose. Tai ištisa lėlių teatro epocha. Iš jų vėliau mokėsi ir jaunesnieji kolegos. Lėlių teatro aktorystės įvaldymo patirtis šiame teatre ėmėsi apibendrinti jau vėlesnės kartos Kauno valstybinio lėlių teatro aktorė Laima Rupšytė Strazdauskienė, savo diplominiame rašto darbe „Kauno lėlių teatro aktorinė mokykla“, kurį 2005 m. parašė baigdama Jaroslavlio valstybinį teatro institutą (Rusija). Stasys Ratkevičius mielai pasakoja apie paties ugdytus lėlių teatro aktorius, kurie su juo buvo nuo pat 1958 m. , t.y. nuo  teatro kūrimosi laiko. Dabar jie taip pat jau vadinami veteranais. Su dėkingumu ir meile jis kalba apie Reginą Čeponienę, Ramutę Kabelkaitę, Oną Ireną Stankevičieną, Eleną Čyvienę ir iš jo režisieriaus vairą perėmusį Algimantą Stankevičių. Nepamiršta šiek tiek vėliau prisijungusios Elenos Žekienės, kuri perėmė ir tęsia Valerijos kurto ir puoselėto Kauno lėlių teatro muziejaus globotojos pareigas. Kalbėdamas apie lėlių muziejų maestro prisipažįsta mėgstantis jame tiesiog pamedituoti. Čia saugomos lėlės naudojamos edukaciniuose renginiuose, jos šiandien ne tik vaikams, bet ir jam pačiam primena senas istorijas, daugybę festivalių Lietuvoje ir užsienyje, keliones pas Vengrijos, Italijos, Lenkijos, Bulgarijos, Suomijos, Danijos, Švedijos, Vokietijos, Čekijos, buvusios Sovietų Sąjungos, net Lotynų Amerikos šalių vaikus.
Tai vis prisiminimai. Bet Stasio Ratkevičiaus balsas pažvalėja džiaugiantis, kad teatras ir dabar yra gerose rankose. Jis supranta, kad tik sumaniai vadovaujant dabartiniam teatro vadovui Sigitui Klibavičiui, Kauno lėlės išgyveno sunkmečius, garsėjo šventėmis, festivaliu „Šypsos lėlės ir vaikai“, liko ištikimos tradicijai kurti ir vaidinti vaikams. Svarbiausia, kad dabartinio vadovo ir žmoniškosios savybės yra vertingos. Maestro nuomone, jis − nuovokus, turi atjautos dovaną, moka žiūrėti į priekį. „Kartais aš jį provokuoju pasakyti savo nuomonę ir matu, kad jis gerai jaučia teatro reikalus“, džiaugiasi pašnekovas.
Režisierius prisipažįsta, kad per 50 metų Kauno lėlių teatre, su įvairiais dailininkais, kūrė ne vien šedevrus. Buvo ir nepavykusių ieškojimų. Tačiau bendradarbiaujant su dailininku Vitalijumi Mazūru gimę spektakliai P. Manševo „Zuikių mokykla“ (1968), S. Nėries „Eglė žalčių karalienė“, su E. Balsio muzika (1968, atnaujintas 1978), A. Popesku „Spindulėlis“ (1971) jam tikrai yra labai arti širdies ir bus svarbūs gal ne tik Kauno, bet ir Lietuvos lėlių teatro istorijai. Apie šiuos spektaklius gražių atsiliepimų pačiam yra tekę girdėti ne tik iš M. Koroliovo, bet ir skaityti kritikių lėlių teatro specialisčių Elonoros Špet, Natalijos Smirnovos, Irinos Žarovcevos ir kitų tekstuose. 
Taip šnekučiuojantis saulė ėmė krypti vakarop ir ponia Joana priminė, kad atėjo metas kavai. O garbusis maestro nepailsdamas dalinosi mintimis apie tai, kad ir dabar tiki, jog vaikų teatre labiausiai reikia gerumo, dėmesio vaikui ir grožio. Jo nuomone teatre vaikams viskas turi tam tarnauti – net interjeras, sutinkančių žmonių santykis į vaiką. Jie su Valerija visada stengėsi žiūrėti į priekį, stebėti ir surasti tokias formas, kad vaikai tą dėmesį pajustų. Ponia Joana, užaugusi tėvams nuolat diskutuojant apie lėlių teatrą, jam pritaria ir papildo tėvelio mintį, sakydama, kad dar labai yra svarbu tiesa. Tačiau režisierius patikslina – „Bet aš vadinu tai gerumu!“ Jam šis žodis atrodo talpesnis. „Ir dramos teatre turi būti svarbu kaip vaikai yra sutinkami, kai ateina į teatrą“, – dėsto jis mintį toliau, – „jei su vaiku elgsiesi kaip su protingu žmogumi, jis puikiausiai į tai atsiliepia“.
Bandau pasiteirauti garbiojo pašnekovo, kaip atsitiko, kad iš pradžių studijavęs dainavimą konservatorijoje, vėliau tapo dramos aktoriumi ir abu su žmona pasirinko tokį keistą ir visai nepopuliarų žanrą, kaip lėlių teatras? O jis šypsosi ir po pauzės tyliai sako: „Gyvenime buvo daug sutapimų, kurie tapo labai reikšmingi... Svarbiausia, jog stengiausi likti ištikimas tėvui duotam priesakui – gyventi taip, kad pėdsakas liktų!
Išliks. Tikrai išliks. Jau išliko! Ir visai nesvarbu, kad Žydroji paukštė liko tik svajonėse. Ji juk – nesugaunama, nepavejama... O Stasys Ratkevičius, tarsi nė kiek nepavargęs nuo pokalbio, vėl prasitaria: „ ...prieš porą metų dar galvojau pastatyti paskutinį spektaklį. Pagal Meterlinką... Dabar jau jėgos senka. Tai būtų buvęs didelis spektaklis apie Žydrąją paukštę... Ryškiausia scena – nušvitimas, kai pro langą vaikai pamato ją...“. Bandau įsivaizduoti vėl atsinaujinančio Kauno lėlių teatro viziją, per idėją, kurią Stasys Ratkevičius įduotų teatro jauniesiems, statydamas M. Meterlinko „Žydrąją paukštę“ didžiojoje Kauno valstybinio lėlių teatro scenoje... Nepajuntu kaip išsprūsta klausimas: o kas galėtų būti dailininkas? O kompozitorius? Jis žino. Mintyse tikriausiai aptarinėja su jais įsivaizduojamo spektaklio scenas. Tekstas jau seniai yra iškopiūruotas ir paruoštas repeticijoms. Ir Stasys Ratkevičius tyliai, bet aiškiai pro šypseną sušnabžda – „...Vitalijus Mazūras... O dėl muzikos bandyčiau tartis su kauniečiu Giedriumi Kuprevičiumi...“ Jis pažvalėja kalbėdamas apie nerealizuotą savo svajonę ir tęsia – „...man žavi Meterlinko mistika. Režisieriui yra kur „pasišakoti“...  Kai iš naujo vėl skaitau pjesę vis bandau įsivaizduoti nušvitimą, kai vaikai pamato Žydrąją paukštę, kuris veda iš namų ir kurio negali pamiršti.“
Pajutau, kad atsisveikinome su garsiuoju Stasiu Ratkevičiumi ir ponia Joana artimesni negu susitikome. Tai dėl Žydrosios paukštės... Ačiū Jums!

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą