Su miela, akimis besišypsančią KU SvMF Socialinio darbo katedros docente
dr. Indre Dirgėliene esame pažįstamos daugelį metų. Yra išlikę atmintyje, kad
prieš daugelį metų, kai teko vesti miesto dainų šventę Klaipėdos miesto Vasaros
koncertų estradoje, pristačiau ir jos vadovaujamą Klaipėdos kolegijos kolektyvą,
pavadinimu „Tautosakos mokykla“. Įsirašė atmintyje, nes toks kolektyvo vardas bylojo
ne šiaip kažką, o tarsi atspindėjo vadovės įvardintą viziją – padėti jaunimui
suprasti ir perimti tautos paveldo tradicines vertybes, dainuojant liaudies
dainas, giedant ir kankliuojant draugėje.
Daugiau kaip dešimtmetį mudvi pasisveikindavome susitikusios KU
koridoriuose. Socialinio darbo katedra ėmė ruošti aukštos kvalifikacijos
specialistus, be galo svarbius ir reikalingus, atsikūrus mūsų valstybei. Indrė apsigynė disertaciją,
tapo socialinių mokslų daktare, jai suteiktas doc. pedagoginis vardas. Vėliau
tapo supervizore, įvairių iniciatyvų socialiniame darbe pradininke, išliko
paprasta, lengvai bendraujančia su studentais, įdėmios akies nenuleidžiančia
nuo pašnekovo ir dėmesinga bet kokio socialinio statuso žmogui.
Kai prieš penketą metų Klaipėdos socialinės paramos centro direktorė Diana
Stankaitienė pakvietė mane dirbti užimtumo specialiste, Indrė džiugiai
padrąsino ištardama, kad galėsime bendradarbiauti. Ji priminė, kad kūrybingi
žmonės itin reikalingi socialiniame darbe. Juk kiekvienas yra unikali asmenybė,
nori būti išgirstas, suprastas teisingai. Labiausiai žmogus laukia nuoširdaus
dėmesio, asmeniško požiūrio, gilaus gebėjimo palaikyti, padrąsinti, atskleisti autentišką
kūrybiškumo jėgą. Ypač svarbus yra kiekvienam žmogiškojo orumo pripažinimas. Tai
neabejotinai svarbu buvo ir mūsų centro vadovei Dianai, pakvietusiai mane lankyti
senyvo amžiaus bei negalios ribojamus centro klientus jų pačių namuose.
Ir štai atėjo diena, kai Indrė pakvietė pasikalbėti su jos studentais. Sutikau
nesvarstydama. Jos dėstomas dalykas, kurio metu susėdome už apskrito stalo,
vadinasi socialinio užimtumo terapija. Fantastika! Juk tai apima visa,
kuo nuolat savarankiškai tyrinėdama ir mokydamasi pati užsiimu, kai lankau DSGS (Dienos socialinės globos skyriaus)
paslaugų gavėjus jų namuose. Žinau, kad ne iš karto kabinetuose leidžiantys
laiką įvairių institucijų socialinio darbo specialistai ar valdžios žmonės
supranta, ko iš tiesų reikia, ko ilgisi, ko trūksta uždarume įkalintam žmogui.
Kūrybiškas žvilgsnis padeda realiai susivokti, atsiliepti ir padėti jam, diena
iš dienos laiką leidžiančiam daugiafunkcinėje lovoje, neįgaliojo vežimėlyje ar
gebančiam pajudėti tik vaikštynės pagalba, kai visas gyvenimo laikas – namų
aplinka, televizorius ir vaizdas pro langą...
Pastebiu, kad šiandien jau daug kas, nors lėtai, bet keičiasi. Socialinio
darbuotojo specialybė Lietuvoje – vis dar jauna. Reikalavimai – didžiuliai. Ne
kartą teko girdėti aplinkinių repliką, irzliai mestelint „o kur žiūri
socialiniai darbuotojai?“ Apskritojo stalo pašnekovams susipažinus, ėmus
kalbėtis, pristatymo ir prisistatymo „šiurpuliukai“ išsisklaidė. Supratau, kad
kalbuosi su rimtai studijuojančiais, besiruošiančiais tapti bendražygiais,
jaunais, bet jau turinčiais patirties žmonėmis. Kai kurie iš jų jau dirba
socialinio darbo srityje. Atvykę iš Plungės, Kretingos, Telšių rajonų, net
Vilniaus, jie domisi socialinio užimtumo terapinėmis galimybėmis, meno
terapija, psichoterapija, gerontologija, neįgaliųjų integracijos bei
socializacijos klausimais ir kt. Kokia gi yra kasdienė mano praktika? Studentai
žino ir jau patyrė, kad užimtumo specialistas dažniausiai dirba su grupėmis
globos namuose, dienos centruose, neįgaliųjų organizacijose. Tačiau Indrė
norėjo, kad studentai sužinotų ir pajustų, kokį kelią tenka nueiti kol pavyksta
prakalbini asmeniškai vieną žmogų, jo paties namuose. Juk gyvendamas vienas,
padedant tik individualios priežiūros darbuotojai, jaučiasi niekam nesvarbus ir
nežinia kokios mintys sukasi jo galvoje. Tiesą pasakius tada pirmą kartą ėmiau
ieškoti žodžių kaip apsakyti, išreikšti, apibudinti tai ką veikiu kiekvieną kartą.
Papasakojau studentams keletą konkrečių atvejų, su pavyzdžiais. Pabandžiau
atskleisti kaip sekėsi kalbėtis su viena senute, kartu vartant jos brangų
nuotraukų albumą. Pasitikėdama manimi ji dalinosi jautriais prisiminimais jau ruošdamasi
pasitikti Amžinybę. Jaučiau senolę atsisveikinant su viskuo kas jai buvo brangu,
atveriant man tolimą prisiminimų kertelę. O kalbėjomės mudvi žemaitiškai...
Trumpai pristačiau geranorišką pusamžį vyrą, tapusį savanoriu, kai atradome
jo norą padėti kitiems. Tai buvo
pirmasis mano klientas, nuo jaunystės jis leidžiantis laiką daugiafunkcinėje
lovoje ir neįgaliojo vežimėlyje. Tačiau kompiuteris ir internetas padeda rasti
platesnę veiklų įvairovę negu kitiems. Jis, kamuojamas autoimuninės ligos,
nuolat mankštinasi. Jo pastangų dėka mudu atradome būdų padėti dar silpnesniems
už jį. Pasiūliau pabandyti sukurti kryžiažodžių senukui ištiktam insulto, kuris
mėgo juos spręsti, o dabar laikė save „niekam tikusiu“. Jis sutiko. Ir tai dar
ne viskas...
Negalėjau nepriminti jauniems žmonėms, kaip yra svarbu įvairios jų pačių kompetencijos,
įgytos skirtingais būdais. Socialinio užimtumo tikslais visa tai gali būti
naudojama praktiškai. Priminiau, kad pati nuolat mokausi. Pasakojau, kaip
internete paskelbiau, jog noriu įsigyti liaudiškas kankles, kad galėtumėm kiek
nors pamuzikuoti, su tais, kuriuos lankau. Atsiliepė muzikos instrumentų meistras,
kuris susižeidęs ranką nebegali groti, o jas dovanojęs man, paprašė už jį
pasimelsti! Nustebo paslaugų gavėjas, kuriam apie tai papasakojau ir ištarė –
„Salomėja, gal galėtumėt jas kitą kartą atsinešti. Niekada nesu kanklių
matęs...“
Šypsodamasi prisiminiau manęs laukdavusią šimtametę senolę. Prisiartinusi
su vežimėliu pati atidarydavo duris ir džiugiai ištardavo „kaip aš jūsų
laukiau!“ Močiutė buvo lengvai bendraujantis žmogus, tačiau taip susiklostė kad
likusi viena pasaulyje galėjo tik prisiminti palaidojusi tris vaikus, du vyrus,
artimuosius nutolusius užsieniuose... Šviesiausias laikas jai – jaunystės
prisiminimai, tarnystė Lietuvos karininko šeimoje, Šaulių sąjungoje, globėjai, padėję
įgyti siuvėjos amatą, nutolusios giminės ir šeimos šventės, kurioms pati
kruopščiai ruošdavosi. Klausydama senolės ir sugalvodavau ką mudviem veikti
kartu. Apžiūrinėjant jos nertas servetėles, siuvinėtas pagalvėles, bandėme vėl nerti
vąšeliu. Besišnekučiuodamos vasaros karščių metu, mudvi iš popieriaus karpėme vėduokles.
O man atsinešus lėlę – mažą meškiuką Rudį, ėmėme abi kalbėtis eiliuotai. Negalėjau
nutylėti kaip sutrikau, kai ta pati močiutė, jau man išeinant, netikėtai ištarė „o gal mudvi, ponia
Salomėja, išgerkim arbatos?“, taip išreikšdama vienatvės pojūtį, ilgesį, troškimą
bendrauti, pasitikėjimą. Spėkit, ar sutikau?
Paskaitos laikas slinko link pabaigos, bet dar ištraukiau kamuolį spalvotų
virvelių. Pasiūliau studentams panaudojant jas savo rankomis pasigaminti skirtuką
knygai. Panašų į tuos, kuriuos dovanojome kiekvienam, šiais metais surengtos užimtumo
veiklų parodos atidarymo „Kūrybiškumui atvėrus duris“ metu. Svarbu tai, kad šias
virveles vien rankų pirštais nunėrė pusamžė moteris, kamuojama išsėtinės
sklerozės ir menkai begalinti išlikti savarankiška. Norėjau, kad klausantieji
įsitikintų, kaip svarbu yra dirbti komandoje, kai bendradarbiauja užimtumo
specialistė ir lankomosios priežiūros darbuotoja. Tik jos palaikoma moteris
nėrė kasdien, prinėrė tiek, kad parodoje pristatėme didžiulį, jos derintų
spalvų sienos pano, daug mozaikiškai iš virvelių sudėliotų paveikslų, atvirukų,
visus apdalinome skirtukais, su spalvotų virvelių „uodegėlėmis“. Tekstus
skirtukams – sparnuotas jiems svarbias frazes ar citatą iš Šv. Rašto,
parinko patys paslaugų gavėjai, darbuotojai išspausdino ir dalino parodos
lankytojams. O vieno skirtuko įrašas bylojo – „Malonu būti reikalingam!“ Tame
atsiskleidžia visa socialinio užimtumo terapijos esmė.
Pasigamino studentai ir jų dėstytoja Indrė skirtuką, ranka įrašydami jiems patiems
svarbius žodžius. Virvelių dar liko... Bet pajutau supratingą dėkingumą, kai
viena studentė paklausė ar negalėčiau jai padovanoti tą virvelių kamuolį, kad
parsivežtų į globos namus, kuriuose dirba, su proto negalią turinčias
asmenimis. Taigi – žmogaus ryšys su žmogumi turi būti tęsiamas. Turėsiu aš ir vėl
ką papasakoti savo žmonėms!
Šis susitikimas primins, kad užimtumo veikla yra daugiau negu žinoti kuo
užsiimti. Ne be reikalo dr. Indrės Dirgėlienės dėstomas dalykas, kurio metu
pakvietė pasidalinti praktine patirtimi, vadinasi socialinio užimtumo
terapija!
Publikuota https://www.atviraklaipeda.lt/2023/02/13/studentams-apie-socialinio-uzimtumo-terapija/
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą