Salomėja
Burneikaitė
Porcelianas labai trapus ir su juo
elgtis reikia atsargiai. Meilė – taip pat trapi ir gali bet kada sudužti. Vienas
neatsargus judesys, žodis ir „dzingt“..., liko iš jos tik kelios šukelės. Ši
istorija tokia tikra, kad pirmą kartą žiūrėdama spektaklį „Nepaprasta Edvardo
Tiuleino kelionė“ Klaipėdos lėlių teatre, visai netikėtai finale pajutau
skruostu riedančią tikrą nuosavą ašarą. O tai lėlių teatre nutinka retai. Ypač
tiems, kurie jaučiasi „žinovais“ ir daugelį metų matė bei regėjo nemažai labai įvairaus lėlių
teatro... Porcelianas šiuo atveju turi ne tik simbolinę, bet ir tiesioginę
daiktišką prasmę. Juk mažosios Abilenos ir jos mylimo triušio Edvardo istorijoje
veikia ir tikros porcelianinės lėlės. Be
abejo, joms tenka „gyveni“ visai neporcelianiniame pasaulyje, tarp kitų, daug
šiurkštesnių gyvenimo tikrumą atspindinčių faktūrų.
Lėlių teatro menas iš tiesų yra kerintis,
nuolat atsinaujinantis ir budinantis mūsų širdis labai asmeniškai, plačia ir
nenuspėjama raiškos priemonių įvairove. Pastarąjį dešimtmetį lėlių teatro
meninė kalba atgimsta prabildama į mus daiktų ar objektų teatro raiškos būdais,
drąsindama naujai pažvelgti į save daiktų pasaulyje. Tokia ir yra ta „Nepaprasta
Edvardo Tiuleino kelionė“. Ji įtraukia, kviesdama susimąstyti. Argi ne todėl sudaiktėjimo laikmečio kontekste
kilusios problemos, susvetimėjimo grimasos, dažno iš mūsų vidinis pažeistumas,
tikros giliausios žmogiškos meilės neišsakytas (ar nuslėptas) alkis, prabyla
net tragedijomis mūsų kasdienybėje. O štai lėlių teatre atrandame trapiai ir
jautriai praskleidžiamą nuoširdų gėrio ilgesį, gimusį dar mažose širdelėse,
prabylantį kiekvienam kitaip, ataidintį iš savos autentiškos vaikystės. Ir nesvarbu,
kad kai kurie iš mūsų pasijuntame šiek tiek sutrikę. Juk vedini savo atžalėlių,
išeiname iš šio lėlių spektaklio jau padrąsinti emociškai, nors kai kurie mažyliai
po „Nepaprastos Edvardo Tiuleino kelionės“ ir uždavinėja tėveliams keistus klausimus –
„Tai triušis gyvas?“, „Ar tu mane tikrai myli?“ arba „Mama, o kodėl tu verki?“
Lėlių teatro režisierė Gintarė
Radvilavičiūtė retai eina lengviausiu keliu. Šį kartą pasirinkusi lėlių teatre įkūnyti
Keitės diKamilio (Kate diCamilo) „Nepaprastą Edvardo Tiuleino kelionę“ ji kartu
su bendražygiais nuėjo nelengvą, bet įdomų ieškojimų kelią (premjera
2015 m. vasario 28 d.) ir prabilo į mus nepaprastai įtaigia lėlių
teatro kalba, suprantama ne tik vaikams, bet ypatingu būdu atliepiančia ir
suaugusiųjų širdyse. Tenka prisiminti, kad visi buvome vaikais... Nors
spektaklis orientuotas į žiūrovus nuo ketverių metų, gera literatūra visada yra
daugiaplanė, kaip ir nemirtingasis „Mažasis Princas“, „Skudurinės Onutės
pasakėlės“ ar kuri nors Anderseno pasaka. Beje, galėtų būti įdomu, jei teatras
ryžtųsi šį spektaklį rodyti ne tik šeimai, vaikams, bet atskirai ir suaugusiųjų
publikai.
Teatro salė – mažutė. Spektaklis –
jaukus ir kamerinis. Kalbėjimo būdas – intymus ir asmeniškas. Beje, spektaklyje
nėra teksto, tariamo įprastais pažįstamais žodžiais. Aktoriai kalbasi pačių
susikurta „garsiakalbe“, kuri išreiškia emocijų kaitą, nuotaikų įvairovę,
leidžia jausti veiksmo temo-ritmą, įvykių prasmę. Toks kalbėjimo būdas
suprantamas ir įvairiakalbei publikai. Puikiai spektaklyje veikia lėlių teatro profesionalė,
pelnytai žvaigžde jau tituluojama aktorė Renata Kutaitė. Neveltui „Nepaprasta Edvardo
Tiuleino kelionė“ jai lėmė šiemet būti įvertintai „Padėkos kauke“, už vaidmenį būtent
šiame spektaklyje. Jos scenos partneris Vytautas Kairys dėmesingai talkina Renatai, manipuliuodamas lėliškais pavidalais
ir atsakingai iš jos mokydamasis lėlės valdymo paslapčių. Mažos mergaitės Abilenos mylimas žaislinis triušis,
vardu Edvardas Tiuleinas, šių
aktorių dėka kartu su žiūrovais išgyvena tikrą meilės
kelionę, nuo nerūpestingo, nieko nemylinčio išpaikinto išdaigininko, išgyvenant
nuotykius, netektis, patyčias, skausmą, baimę, neviltį, iki grįžimo namo, patiriant
daugybę išmėginimų, meilę, dūžtančią porceliano širdį ir galų gale – tikrą
prisikėlimą, kaip stebuklą lėlių teatre! Tuo ir yra ypatingas, archajiškasis,
nuostabusis lėlių teatro menas...
Kiekvienas geras spektaklis
prasideda nuo idėjos. Tikrai ne be
reikalo režisierę Gintarę sužavėjo, tarsi atsitiktinai į jos rankas patekusi
knyga apie nepaprasto triušio, kuris tampa ypatingu mažos mergaitės Abilenos
mylimuoju, istorija ir jos subtili gelmė. Tačiau kaip tą trapų siužetą su
tyliais minties vingiais perteikti lėlių teatro žiūrovams? Vaizduotėje gimė sumanymas
spektakliui panaudoti tarsi „išaugtus“ ir nebereikalingus vaikams žaislus. Jais
buvo žaista, mokytasi gyventi, kurti. Tie meškučiai, lėlės, juokdariai, įvairios
mašinos, delfinai, tigras, drakonas, riedlentininkas, lėlių kambarėlio miniatiūriniai
baldai, įvairiausios mašinos, barškučiai, krepšeliai ir kitokia žaislinė
„įranga“ tikriausiai buvo kam nors dovanoti, mylėti, branginami. Režisierė
nusprendė tuose „atmylėtuose“ žaisluose bandyti budinti ir gaivinti išlikusį vaikystės pojūtį. Teatras
prisiėmė iššūkį jų kaip nors gauti. Skelbė miesto laikraščiuose, kreipėsi į
Klaipėdos lėlių teatro lankytojus, draugus, bičiulius, su prašymu atnešti
nebereikalingus žaislus, paminint, kad jie bus naudojami naujai kuriamame
spektaklyje. Iš didžiulės daiktų daugybės spektaklio kūrėjai atsirinko tik tuos
kurie galėjo atgyti, tinkamai derėdami vizualiniame „Nepaprastos Edvardo
Tiuleino istorijos“ sprendime. Be to, dailininkei-režisierei Gintarei teko
aplankyti nemažai pigių rūbų ir labai brangių antikvarinių parduotuvių, nes
porcelianinis Edardo Tiuleino pasaulis buvo aristokratiškai išrankus. Iš
sukauptos tikrų žaislų visumos spektaklyje panaudota gal tik koks ketvirtis
surinkto turto. Nepatikėsite, bet kai kurie aukotojai smalsaudami ateina pamatyti
kaip ir kur „apsigyveno“ jų mylimukai.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp98y2ZaknKq43xrxGc_r5CL8uGn7oFaJ3zoEfjiTbVV1hmf18T7EPl20oTX3Jw7YxM5IYoMmC1uAGlJGqF7xX9k_eBqatd1H5O5T16vrmz1L93t4hrSB1OtDvL3JppbuPkWSxfmGn-YDv/s400/nepaprasta-edvardo-tiuleino-kelione-71.jpg)
Kūrybinė „Tiueino“ komanda – tik iš keleto
žmonių. Ir veikė jie tik jiems vieniems suprantamu būdu. Be abejo, Gintarė
Radvilavičiūtė yra scenarijaus
autorė, režisierė ir dailininkė, bet kūrybinis ieškojimų procesas vyko
išbandant surinktas lėles, kitokią atributiką, improvizuojant ir „prijaukinant“
kartu su aktoriais. Tiesa, Vytautas Kairys prisijungė vėliau, kai abi kartu, su
ilgamete Gintarės bendražyge, nuosekliai ištikima Klaipėdos lėlių teatrui Renata,
pajuto – būtinai reikalingas partneris vyras. Buvo svarbu, kad lėliškoji
Tiuleino erdvė turėtų abu pasaulio polius ir galėtų vykti spalvingi ir
guodžiantys, mįslingi, nebylūs, svarbūs, įdomūs konkretūs personažų dialogai. Renata džiaugiasi, kad tinkama vieta
atsirado ir jos vaikystės lėlei, kurios gyvenimas stebuklingai atgimė, liečiant
ją tikrosios šeimininkės rankoms. Muzikiniu spektaklio audiniu atsakingai rūpinosi Donatas Bielkauskas. Jo
indėlis toks, kad garsų pasaulis darniai įsiaudžia meninėje visumoje ir lieka
beveik nepastebimas. Šviesų dailininkas Gediminas Babelis subtiliai ir tiksliai
paryškina tai kas svarbiausia.
Jau daugiau kaip metai prasisuko nuo „Nepaprastų
Edvardo Tiuleino istorijų“ premjeros dienos Klaipėdos lėlių teatre. Sceniškoji Tiuleino
kelionė plečiasi, spektaklis auga, įgauna naujų spalvų. Įdomu jį žiūrėti dar
kartą, su kita publika. Nebylusis Tiuleinas išlieka ir jaunas, ir brandus. Pagaliau
spektaklis tampa įdomiu ne tik Klaipėdos publika, sulaukia kitakalbių žiūrovų
pripažinimo, šiek tiek jau pakeliavo ir po Lietuvą. Ne kartą rodytas Vilniuje,
Menų spaustuvėje, Kauno valstybiniame lėlių teatre, XXI Tarptautinio lėlių
teatrų festivalio metu. Norisi palinkėti spektakliui naujų kelionių į žiūrovų
širdis. Te būna jis laukiamas ir suprantamas visiems, kurie dar mokosi mylėti.
Te primena tikrosios meilės skonį tiems, kurie ją išgyveno ir tebebrangina. Ir
tegul porcelianinė meilės istorija kartojasi, būna pasakojama vis naujai, vis
kitiems, kol mylėti žemėje dar yra kam.
Publikacija dienraščio "Klaipėda" Kultūros ir meno žurnale DURYS:
https://issuu.com/diena/docs/durys_04_28/14
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą