Lietuvos scena 2006 06, Nr. 2, p. 36-39.
Su lėlininke JŪRATE JANUŠKEVIČIŪTE kalbasi SALOMĖJA
BURNEIKAITĖ
Lėlių teatras
daugumai asocijuojasi su vaikyste, su kažkuo „išaugtu“ ir užmirštu. Lėlininkų
nestebina toks paviršutiniškas požiūris. Visais laikais susidomėjusieji šiuo
mikropasauliu menininkai randa bendraminčių ir „prisijaukina“ naujų gerbėjų.
Jau beveik 30 metų savo gyvenimą su lėlių
teatru sieja klaipėdietė Jūratė Januškevičiūtė. 1977 m . pradėjusi su
moksleiviais dirbti Gargžduose, atgimimo laikotarpiu ji statė spektaklius
Klaipėdos lėlininkų susivienijime „Pupa“, nuo 1992 m . Klaipėdos
universiteto lėlių teatre „KU-KŪ“, kuris, prisijungus grupelei buvusių Jūratės
studentų, tapo savarankišku Klaipėdos lėlių teatru ir 2007 m . minės savo kūrybinės
veiklos penkiolikmetį. Klaipėdos universitete prisiglaudę lėlininkai, turėjo
galimybę eksperimentuoti, augti, o 2004 m . Menų fakultete, pagal Jūratės
parengtą programą ir jai vadovaujant kursui, lėlių teatro režisūros studijas
baigė pirmieji Lietuvoje lėlių teatro režisieriai. Lėlininkę Jūratę
Januškevičiūtę, lituanistės filologės diplomą su papildoma mokyklinio teatro
režisieriaus kvalifikacija įgijusią taip pat šioje aukštojoje mokykloje
(Valstybinės konservatorijos Klaipėdos fakultetuose), pripažino lėlininkų pasaulis.
Per savo gyvavimo laikotarpį lėlių teatre
“KU-KŪ” gimė trylika spektaklių, dalyvauta vienuolikoje tarptautinių lėlių
teatrų festivalių Lietuvoje ir užsienyje. Neturėdamas tinkamų patalpų
”KU-KŪ” lėlių teatras rodė
spektaklius ir Mokomajame teatre, ir studentų darbui skirtose auditorijose.
Daugybę kartų vaidina Klaipėdos krašto ir Žemaitijos mokyklose, darželiuose.
Didžiąją teatro “KU-KŪ” repertuaro dalį sudarė J. Januškevičiūtės
originalios pjesės, bei jos rašytos inscenizacijos lietuvių ir užsienio pasakų
motyvais. 1993 m .
jai įteikta Boriso Dauguviečio vardo premija už dramaturgiją, o 2000-tuosius vainikavo
aukščiausias nacionalinis teatralų apdovanojimas „Kristoforas“, bei Kauno
miesto „Fortūnos“ prizas už geriausią metų spektaklį vaikams „Aukso kiaušinis“
Kauno lėlių teatre. Naujausias J. Januškevičiūtės darbas – spektaklis
„Nebenoriu sapnuoti“ Klaipėdos lėlių teatre. Šiuo metu Jūratė kaip laisva
menininkė dirba prie projekto „Buvimas“, kurio įgyvendinimui Kultūros
ministerija skyrė stipendiją.
Drobinka ir Maciukas, iš spektaklio "Maciukas, baubas ir kiti", T. Janson motyvais, Klaipėdos lėlių teatre. Dramaturgė, dailininkė ir režisierė Jūratė Januškevičiūtė (premjera 1992 m.)
Kaip atsitiko, kad mergaitė svajojusi būti kompozitore tapo lėlininke?
Manau, kad muzika buvo tik vienas mane dominusių dalykų. Augau medikų
šeimoje. Tėtis savo malonumui grodavo smuiku ir labai gražiai piešė. Mama
mėgdavo skambinti pianinu. Tikriausiai mėgau klausytis, įsivaizduodavau kaip
skambėtų orkestras. Mano sesuo gyvenimą susiejo su muzika. Ir mane tėvai bandė
mokyti groti, bet laiku suprato, kad prie instrumento šitas vaikas neišsėdės.
Pasiutusi buvau, bet aš labai pergyvenau, kad esu kažkokia nevykusi... Vėliau
įdomu buvo vaidinti ir rodyti spektaklius kaimynams, draugams. Pamenu, kad jie
labai juokdavosi. Būtinai turėjau vadovauti. Kai palankiau lėlių teatro būrelį
Klaipėdos kultūros rūmuose pas B.Barauską ir pas R.Grincevičių, tai pati
pasidariau du personažus - lazdelines lėlytes – kažkokį vyruką ir jo žmoną, vaidindavau
šeimynines scenas ir visi labai juokdavosi. Mes gyvenome Giruliuose. Aš
pasiimdavau lėlytes, nueidavau į svečius ir parodydavau vaidinimą. Kūriau
kažkokius dialogus ir būtinai eidavau į svečius pavaidinti pati.
Panašu, kad jau tada išbandei save kaip dramaturgė?
Gal. Gerai nepamenu. Tiesiog pati kažką sugalvodavau ir vaidindavau jei „publikai“
patikdavo. Gal šiais laikais tai ir vadintųsi jaunosios dramaturgės bandymais,
jei kam nors reikia. Bet šis kūrybinis etapas baigėsi ir mane, kaip normalią
mergaitę paauglę, patraukė sportas, dviračiai ir kiti dalykai...
O „tikro“ teatro spektaklius ar mėgdavai
žiūrėti ?
Be abejo. Klaipėdos dramos teatro spektaklis „Batuotas katinas“ buvo mano
mėgstamiausias. Aš atmintinai mokėjau visą tekstą. Pamenu, kad Katiną vaidino
Romualdas Grincevičius. Kai tėvams reikėdavo kur nors išvykti, mane visada
nuvesdavo į „Batuotą katiną“. Sesę kur nors išveždavo, o mane – į teatrą. O
piešdavau aš visada. Lankydama meno mokyklą, vėliau dailės studiją supratau,
kad dailininkas yra laisvas menininkas. Jis gali dirbti vienas ir nuo nieko
nepriklausyti.
Bet juk kompozitorius taip pat kuria vienas?
Kompozitoriui reikia ieškoti kas jo muziką galėtų atlikti. O dailė yra toks
dalykas kai kurdamas žmogus gali būti laisviausias ir laimingiausias. Tada
viskas priklauso nuo jo paties. Tik niekur nuo savęs nepabėgsi... Niekada negalėjau apsieiti be tapybos... O
jei neturi pinigų – nieko negali dirbti. Jei nėra popieriaus, nėra dažų, net
ant sienų negali paišyti...
Įdomu kaip rinkaisi profesija? Juk turėjai rinktis tarp
dailės ir teatro?
Aš, tikriausiai, būčiau pasirinkusi dailę, bet nebūčiau galėjusi mokytis
Vilniuje, Dailės institute. Dėl sovietinio šleifo turėjau „subjaurotą“
charakteristiką. Aš labai rimtai galvojau apie specialybę dailės srityje ir
mane tikrai domino scenografija. Dar įdomi buvo skulptūra, keramika... Bet mane
traukė scenografiją. Tik buvau politiškai nepatikima, todėl baigiau mokyklą su
sumažintu pažymiu iš elgesio. Net ir Klaipėdoje ne iš karto galėjau mokytis.
Prieš tai metus savo biografijos dėmę „glaisčiau“ Šiauliuose ir tik tada
persivedžiau į Klaipėdą. Jau baigus fakultetus Klaipėdoje, atsirado darbo vieta
Gargžduose. Silikatinių gaminių gamyklos klubas norėjo turėti moksleivių lėlių
teatrą. Aš pradėjau dirbti ir ėmiau gilintis, domėtis. Ėmiau skaityti knygas.
Per biblioteką atsisiųsdavau knygų apie lėlių teatrą iš Maskvos. Buvau su
vaikais nuvažiavusi į S. Obrazcovo teatrą ir mes iš užkulisio visi stebėjome
kaip vaidina tikri lėlininkai, bet man tai įspūdžio nepadarė. Mes bandėme
daryti kažką kitaip, net „Romeo ir Džiuljetą“ bandėme vaidinti su lėlėmis.
Dalyvaudavom „Molinuko“ teatro konkursuose. Pamenu, kaip suteikiant statybinių
medžiagų kombinato lėlių teatrui liaudies teatro vardą „Arlekinas“ buvo
atvažiavęs Balys Lukošius ir pasakė pastabų apie mūsų spektaklį „Klouno batai“,
o aš buvau labai įsižeidusi. Tik vėliau supratau, kad kai kurios jo pastabos
buvo tikslios ir teisingos.
Gal atsitiko taip, kad lėlių teatras pats Tave
pasirinko?
Nežinau. Daug metų domėjausi lėlių teatru, nes reikėjo dirbti ir gauti
atlyginimą už darbą. Tik pamenu, kad visą laiką dirbome su lėlėmis ieškodami
kažko sunkiai nusakomo. Tačiau žinau, kad pirmas didžiulį emocinį įspūdį man palikęs
ir impulsą kūrybai davęs buvo 1981
m . matytas Vitalijaus Mazūro spektaklis „Žemės dukra“,
Vilniaus „Lėlės“ teatre, pagal „Eglės žalčių karalienės“ siužetą. Tai buvo
fantastiškas spektaklis suaugusiems! Mane visiškai pakerėjo jo autentiškas
pasaulis, besiskleidžiantis lėliškomis formomis per rafinuotą vaizdo kalbą. Gal
dėl to rimtai ėmiau domėtis lėlių teatru. Antras spektaklis kuris man padarė
nepaprastą įspūdį buvo Rimo Driežio „Elenytė ir Joniukas“. Aš ir šiandien
manau, kad šie du spektakliai yra tokie dėl kurių verta eiti į lėlių teatrą. „Elenytėje“
man patiko viskas. Jame nieko nei pridėsi, nei atimsi. Tai yra viskas kas gražiausia mūsų lėlių
teatre. Lėlytės... ir visa kita. Gal ir ne visus Driežio darbus esu mačiusi,
bet manau, kad „Elenytė“ yra geriausiais jo spektaklis. Vėliau dirbdama su
studentais stengiausi nors trumpam, kiek leido galimybės, tačiau pasikviesti
būtent šiuos menininkus, t.y. tai ką turime Lietuvoje geriausia.
Klaipėdos lėlių teatre įvairiu laiku, bet
visuose Tavo spektakliuose, vaidina vienintelis lėlininkas-artistas Linas Zubė.
Kas lėmė tokį ilgą bendradarbiavimą?
Netiesa, kad Linas yra vienintelis. Dar buvo Vidmantas Beržinis, tik jį „pasiėmė“
televizija. Bet Linas tikrai yra ypatingas. Pirmiausiai – jis talentingas
lėlininkas. Su juo labai įdomu dirbti, repetuoti. Galima ieškoti, ginčytis,
fantazuoti. Jis moka užmiršti save ir tarnauti lėlei, pats siūlydamas įdomių
sprendimų. Mes kartu pradėjome dirbti „Pupoje“,
kartu iš jos išėjome, kartu kūrėme spektaklius Klaipėdos universitete ir dėstėme
būsimiesiems lėlininkams. Lėlių teatro „KU-KŪ“ erdvėje Lino, kaip
aktoriaus-lėlininko, darbai nešė pripažinimą ir mūsų teatrui. Be jo nebūtų
Klaipėdos lėlių teatro ir tokio koks jis yra dabar. Aš esu dėkinga likimui, kad
mus suvedė.
Visas Tavo gyvenimas susietas su Klaipėda ir
su Klaipėdos lėlių teatru. Kaip manai kokiame etape dabar yra Klaipėdos lėlių
teatras?
Aš manau, kaip visada – pradiniame. Norim mes ar nenorim, bet ir
prisijungus jauniems žmonėms, Klaipėdos lėlių teatras vis tiek yra pradiniame
etape. Teatro patalpų – nėra... Etatų – nėra. Nieko apčiuopiamo iki šiol
iš tiesų nėra. O baigusiems lėlių teatro studijas jaunėliams vėl tenka
pradėti nuo idėjos ir vėl iš naujo įrodinėti, kad Klaipėdos mietui lėlių
teatras yra reikalingas. Negali žmogus gyvas būti vien idėja ištisus penkiolika
metų ir visą laiką gyventi dėl idėjos. Tiesa, kad teatras turi prasidėti nuo
idėjos, bet po to reikalingi ir pinigai, ir rėmimas, ir pastatas, kad kūrėjas
galėtų išgyventi neprarasdamas savigarbos. Reikalinga normali darbo vieta ir
sąlygos, kurioje būtų galima idėjas įgyvendinti. Jaunieji iš naujo eina tą pati
kelią, kurį ėjome mes. Labai mažytis ratelis apsisuko. Praktiškai – vėl viskas
nuo pradžių. Mes irgi turėjom patalpėles, net kažkokių pinigėlių iš pradžių
gavom... Bet aš labai džiaugiuosi, kad yra keletas jaunų žmonių, kurie kol kas
dar gali dirbti iš idėjos. Jei ne jie, tai lėlių teatro Klaipėdoje jau
nebebūtų, nes jau nebebūtų jėgų kovoti.... Tiesą pasakius aš nežinau kodėl jie
tai daro.
Viena iš buvusių Tavo studenčių perėmė teatro meno
vadovės pareigas. Jau antrąjį sezoną jaunieji lėlininkai savarankiškai kuria
spektaklius, vaidina. Ar esi patenkinta savo mokinių darbais?
Aš pirmiausiai džiaugiuosi, kad jie iš viso dirba lėlių teatre. Režisierė
Gintarė Radvilavičiūtė yra kūrybinga, darbšti, bet ji kol kas eksploatuoja
idėjas, kurios man yra pažįstamos. Suprantu, kad jai nelengva, bet man norisi
matyti ir šviežių jos darbų. Bendražygė
Aušra Daukantaitė atsakingai prisiėmė teatro vadybos ir administravimo naštą, vaidina
naujuose spektakliuose. O Renata Kutaitė tik baigusi studijas sužibėjo kaip
lėlininkė savo aktoriniais darbais. Aš džiaugiuosi ir maloniai stebiuosi, kaip žmogus
neatpažįstamai prasiskleidė. Matau, kaip spektakliai, kuriuose ji vaidina –
auga. Matau kaip keičiasi Renata vaidindama „Vištytėje ir gaidelyje“, „Angelų
pasakose“ (rež. G. Radvilavičiūtė). O krūvis jai tenka nemažas, nes spektakliuose
vaidina ne po vieną vaidmenį. Aš nemanau, kad jaunimui dabar yra lengviau negu
mums, kai pradėjome.
Gyvenimas taip susiklostė, kad dabar esi
laisva menininkė. Valstybė moka stipendiją, o Tau belieka– kūryba. Kokių naujų
darbų sulauksime?
Kai išėjau iš universiteto iš karto tapau laisva menininke, o apie tai aš
svajojau visą savo gyvenimą! Tai ką dabar veikiu yra paslėpta projekto „Buvimas“
pavadinime. Viską bandysiu sudėti į kitokias meninės raiškos formas - dailės
darbų parodą, naują pjesių rinkinį, ir kažką, kas netelpa tradicinio lėlių
teatro formose. Tikai jau atsiranda nerimo: kas bus toliau... Bet tai kas yra
dabar – yra fantastiška! Džiaugiuosi, kad pati galiu planuoti savo darbą, net
įkvėpimo galiu palaukti. Galiu be pertraukos dirbti dvi paras, o paskui išsimiegoti...
Galiu savaitę nedirbti, o paskui vėl mėnesį dirbti labai. Vienu žodžiu – viskas
priklauso nuo manęs, bet ne nuo kitų.
O kompozitore jau nesinori būti?
Būnu aš ir kompozitorė... (Ilgai juokiasi). Pati viską komponuoju ir
visiškai patenkinu šį savo poreikį. Tenka ir muziką lėlių spektakliams pritaikyti,
prikurti ką nors kompiuteriu.... Reikėjo man, tikriausiai, būti dailininke.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą