Salomėja Burneikaitė
Žurnalas „Lietuvos scena“, 2007, Nr. 3/8, p.22-24.
Ši mintis nepalieka manęs, bendraujant
su Vilniaus teatro „Lėlė“ dailininke Aušra Bagočiūnaite-Paukštiene. Kalbamės
neskubėdamos. Bandau iš jos išgauti kokią reikšmingą mintį apie darbo lėlių
teatre pašaukimą ar prasmę, tada Aušra tyli. Po to jaukiai nusišypso ir pasiūlo
apie tai kalbėtis su kuo nors kitu, labiau už ją nusipelniusiu Lietuvos lėlių
teatrui. Tačiau šiandien Aušros darbų jau nebeįmanoma nepastebėti. Dar daugiau.
Šiemet Kultūros ministerija jos kūrybą lėlių teatro srityje įvertino premija ir
apdovanojo „Auksiniu scenos kryžiumi“ už kaukes, lėles ir scenografiją
spektakliui „Daktaras Dolitlis“, Vilniaus teatre „Lėlė“, (režisierius Rimas
Driežis).
Aušra Bagočiūnaitė-Paukštienė seniai yra nebe naujokė lėlių teatre. Šis aukštas apdovanojimas – nėra atsitiktinis įvertinimas už vieną gerai pavykusį spektaklį. Lėlių teatre atsitiktiniai žmonės ilgam nepasilieka, o Aušra į Vilniaus teatrą „Lėlė“ atėjo 1984 m., pakviesta Laimos Lankauskaitės. Vilniaus Dailės akademijos absolventė, kartu su patikėjusia ja lėlių teatro režisiere, kūrė savo pirmąjį lėlių spektaklį „Žvėrių karnavalas“ (šviesios atminties režisierė L. Lankauskaitė, libretas G. Mareckaitės, muzika C. Saint-Saenso ir M. Urbaičio, baletmeisteris J. Smoryginas). Jaunai dailininkei tai buvo itin sudėtingas uždavinys. Reikėjo sukurti lėles ir scenografiją muzikiniam spektakliui-baletui be teksto, kuriame meninis sprendimas atsiskleidė per vizualią plastiką, derančią su klasikine muzika bei subtiliu aktorių-lėlininkų darbu, taip vadinamajame „juodajame kabinete“. Man teko matyti šį spektaklį. Atmintyje jis išliko, kaip vieningas, trapus, elegantiškas reginys, tačiau, prisipažinsiu atvirai, Bagočiūnaitės pavardės tada dar neįsidėmėjau. Daug gilesnį įspūdį paliko 1990 m. Vilniaus teatro „Lėlė“ mažojoje salėje, kartu su režisieriumi Rimu Driežiu, kurtas spektaklis„Apie Jonelį“, pagal Žemaitę. Tai buvo šviesios atminties aktorės-lėlininkės Nijolės Gailiūtės monospektaklis, vaidintas su didele meile, kol tik leido aktorės sveikata. Ne kartą pati aktorė yra pasakojusi kaip dėmesingai dailininkė ieškojo kiekvienos spektaklio detalės, stengdamasi sukurti ne abstrakčią kaimišką aplinką, bet atskleisti trapią moterišką erdvę, kuri natūraliai mokė Jonelį pažinimo. Tai buvo tikrai labai turtingas režisieriaus, dailininkės ir aktorės bendras kūrybinis darbas, kuriame atgydavo medinė gelda, buities rakandai, paprastos pliauskos, kaip vaikai, sušokdavo maudytis į tikrą vandenį, o medinės raidės tarsi svajonėse įgydavo plunksnelių sparnelius. Mažyčiame trobos langelyje įsišvietus miniatiūriniam šešėlių teatrui Jonelio pasaulis darėsi stebuklingas. Dailininkė mielai prisimena: „Buvo gera ir įdomu dirbti su Rimu Driežiu. Daug visokių asociacijų prigalvodavom, jis labai jautriai, atsakingai žiūrėjo į šį darbą ir Nijolė Gailiūtė ieškojo vis geresnio rezultato negailėdama savęs, daug širdies įdėdama. Iš senų skudurų, močiutės siuvinių kažką dėliojau, norėjosi, kad šviestų tos sukandiję skylės kaip žvaigždės. Jonelio lėlę aktorė vyniojo į režisierės L. Lankauskaitės dovanotą seną nertą staltiesę, o lėles pagal eskizus išdrožė talentingas žmogus šviesios atminties Alis Šalkauskas“.
...net koridoriaus palangę Aušra išpuošė baltais popieriaus karpiniais, kuriuose paslaptingai ir jaukiai prasišviečia kitoks, daug trapesnis pasaulis... (nuotrauka iš tetaro LĖLĖ archyvo)
Aušra Bagočiūnaitė-Paukštienė seniai yra nebe naujokė lėlių teatre. Šis aukštas apdovanojimas – nėra atsitiktinis įvertinimas už vieną gerai pavykusį spektaklį. Lėlių teatre atsitiktiniai žmonės ilgam nepasilieka, o Aušra į Vilniaus teatrą „Lėlė“ atėjo 1984 m., pakviesta Laimos Lankauskaitės. Vilniaus Dailės akademijos absolventė, kartu su patikėjusia ja lėlių teatro režisiere, kūrė savo pirmąjį lėlių spektaklį „Žvėrių karnavalas“ (šviesios atminties režisierė L. Lankauskaitė, libretas G. Mareckaitės, muzika C. Saint-Saenso ir M. Urbaičio, baletmeisteris J. Smoryginas). Jaunai dailininkei tai buvo itin sudėtingas uždavinys. Reikėjo sukurti lėles ir scenografiją muzikiniam spektakliui-baletui be teksto, kuriame meninis sprendimas atsiskleidė per vizualią plastiką, derančią su klasikine muzika bei subtiliu aktorių-lėlininkų darbu, taip vadinamajame „juodajame kabinete“. Man teko matyti šį spektaklį. Atmintyje jis išliko, kaip vieningas, trapus, elegantiškas reginys, tačiau, prisipažinsiu atvirai, Bagočiūnaitės pavardės tada dar neįsidėmėjau. Daug gilesnį įspūdį paliko 1990 m. Vilniaus teatro „Lėlė“ mažojoje salėje, kartu su režisieriumi Rimu Driežiu, kurtas spektaklis„Apie Jonelį“, pagal Žemaitę. Tai buvo šviesios atminties aktorės-lėlininkės Nijolės Gailiūtės monospektaklis, vaidintas su didele meile, kol tik leido aktorės sveikata. Ne kartą pati aktorė yra pasakojusi kaip dėmesingai dailininkė ieškojo kiekvienos spektaklio detalės, stengdamasi sukurti ne abstrakčią kaimišką aplinką, bet atskleisti trapią moterišką erdvę, kuri natūraliai mokė Jonelį pažinimo. Tai buvo tikrai labai turtingas režisieriaus, dailininkės ir aktorės bendras kūrybinis darbas, kuriame atgydavo medinė gelda, buities rakandai, paprastos pliauskos, kaip vaikai, sušokdavo maudytis į tikrą vandenį, o medinės raidės tarsi svajonėse įgydavo plunksnelių sparnelius. Mažyčiame trobos langelyje įsišvietus miniatiūriniam šešėlių teatrui Jonelio pasaulis darėsi stebuklingas. Dailininkė mielai prisimena: „Buvo gera ir įdomu dirbti su Rimu Driežiu. Daug visokių asociacijų prigalvodavom, jis labai jautriai, atsakingai žiūrėjo į šį darbą ir Nijolė Gailiūtė ieškojo vis geresnio rezultato negailėdama savęs, daug širdies įdėdama. Iš senų skudurų, močiutės siuvinių kažką dėliojau, norėjosi, kad šviestų tos sukandiję skylės kaip žvaigždės. Jonelio lėlę aktorė vyniojo į režisierės L. Lankauskaitės dovanotą seną nertą staltiesę, o lėles pagal eskizus išdrožė talentingas žmogus šviesios atminties Alis Šalkauskas“.
...net koridoriaus palangę Aušra išpuošė baltais popieriaus karpiniais, kuriuose paslaptingai ir jaukiai prasišviečia kitoks, daug trapesnis pasaulis... (nuotrauka iš tetaro LĖLĖ archyvo)
Nėra abejonės, kad lėlių teatre
dirbantiems žmonėms reikalingos kažkokios ypatingos savybės. Dažnas iš jų
pakalbintas pabrėžia begalinį atsidavimą lėlei, kruopštumą, mokėjimą
nesusireikšminti pačiam. Panašu, kad Aušra turi visas šias savybes.
Prisimindama savo kelią į lėlių teatrą, dailininkė su dėkingumu mini Dailės
akademijos dėstytojus H. Ciparį, B. Lukošių ir R. Songailaitę.
Pabrėžia, kad V. Mazūras, nors jai nedėstė, tačiau visada buvo ir yra
didelis lėlių teatro autoritetas. O „Lėlės“ teatro įkūrėją Balį Lukošių,
mokiusį scenos technologijų, dėsčiusį
kostiumo ir teatro istoriją, dailininkė prisimena kaip labai metodišką
dėstytoją ir šiltą žmogų. Aušra noriai ir su dėkingumu kalba apie kitus,
pripažindama jų profesionalumą ir indėlį kuriant scenografiją ir lėles. Tačiau
apie pačią dailininkę geriau yra kalbėtis su jos kolegomis. Ilgametės „Lėlės“
teatro aktorės, dabar jau dramaturgės bei režisierės, Nijolės Indriūnaitės
nuomone „Aušra priklauso tiems tyliems žmonėms, kurių buvimas yra toks
natūralus kad net nepastebimas. Kaip medžių. Kada reikia – žaliuoja, kada
reikia – žydi, atėjo laikas – meta lapus. Taip tyliai ir ramiai ji visus darbus
atlieka. Tokie žmonės, kaip Aušra, net nesusimąstydami naudinga tai jiems ar
ne, grąžina mūsų teatrą, kuria bukletus, programėles, plakatus ir t.t. Kartais
keistokai tokie žmonės atrodo dabartinio gyvenimo fone. Gal pasaulis be jų ir
nesugriūtų, tačiau tikrai būtų skurdesnis.“
Jau daugiau, kaip dvidešimt metų Aušra
atidavė lėlių teatrui. Jai kaip dailininkei teko gerai pažinti ir įvaldyti
visas teatro „Lėlė“ erdves, apgyvendinant įvairius lėliškus pavidalus ir teatro
fojė, ir kavinėje. Net koridoriaus palangę ji išpuošė baltais popieriaus
karpiniais, kuriuose paslaptingai ir jaukiai prasišviečia kitoks, daug
trapesnis pasaulis. O už plakatą, Stasio Ušinsko 100-mečiui skirtam Marionečių
teatrų festivaliui, praėjusiais metais vykusiame Tarptautiniame teatro plakato
konkurse, kurį rengė Lietuvos dailininkų sąjunga ir Lietuvos nacionalinis
dramos teatras, dalininkei Aušrai Bagočiūnaitei paskirta I-oji vieta.
Dirbta su daugeliu režisierių ir
dailininkė prisipažįsta, kad iš kiekvieno vis ko nors pasimoko. Jos nuomone,
teatre kitaip ir negali būti. „Kiekvienas mąsto savaip. Vieni režisieriai
labiau orientuojasi į tikslą, kiti skiria daugiau laiko ieškojimams darbo
procese. Iš kiekvieno kažką gauni, kiekvienam kažką atiduodi“, svarsto Aušra.
Net keturis spektaklius „Lėlės“ teatre dailininkė kūrė su režisieriumi Algirdu
Mikučiu. Iš jų, teatro Didžiojoje scenoje, šiandien sėkmingai gyvuoja S. Siudikos
“Trys paršiukai” (premjera 1999 m.), S. Maršako „Katės Namai“
(premjera 2002 m.).
Darnus kūrybinis ryšys užsimezgė ir
produktyviai tebesitęsia, nuo pat pirmojo bendro darbo 1994 m., pagal
Anderseno pasakas, „Mergaitė su degtukais“ LTV, iki šiol, su „Lėlės“ teatro
aktore, dramaturge ir režisiere Nijole Indriūnaite. Jos – poetiniai tekstai ir
režisūra, Aušros – scenografija ir lėlės. Taip 2004 m. gimė spektaklis su
lėlėmis „Stebuklingi bateliai“ VšĮ „Trečias skambutis“, o 2006 m. –
Panevėžio lėlių vežimo teatre. Teatro vadovas Antanas Markuckis džiaugėsi, kad
šį mažutį kamerinį spektaklį labai mėgsta mažieji žiūrovai, galintys sulaukti
teatro atvykstant ir į tolimiausius kaimus. Nijolė Indriūnaitė pripažįsta:„Aušra
daugiau yra gyvenimo stebėtoja ir labai atsargi jo dalyvė. Ji tarsi siekia savo
kuriamais vaizdais, lėlėmis ir daiktais, atskleisti tai, kas paslėpta, kas
labiau viduje, priminti sielos gyvenimą. Man patinka jos gebėjimas dirbti su
trapia medžiaga, pavyzdžiui su popieriumi ir šviesa“. Dailininkė tęsia: „Dar
prieš “Mergaitę su degtukais” Nijolė siūlė, rašė, abi norėjom kažkokio ne tokio
„materialaus” teatro, labai savo. Tie parašymai tokie artimi man pasirodė.
Nijolės sugebėjimas paprastai kalbėti apie sudėtingus dalykus, ieškojimas
didelio mažame, prasmės įžiūrėjimas nereikšmingame, mane įkvepia, duoda laisvę
fantazijai.“ Pagaliau, 2005 m., prieš pat Šv. Kalėdas, Vilniaus „Lėlės“
teatre gimė spektaklis, pagal Anderseną, „Baltos pasakos“, kurio dailininkė
Aušra Bagočiūnaitė-Paukštienė, o pjesės autorė ir režisierė Nijolė Indriūnaitė.
Apie šį spektaklį net griežtoji A. Girdzijauskaitė (Literatūra ir menas, 2007.03.16) parašė: „Neturintis Lietuvoje
tvirtesnių tradicijų šešėlių teatras jaukioje mažojoje „Lėlės“ saliukėje man ir
visiems tądien žiūrėjusiems spektaklį pasirodė tobulas: objektų proporcijos, siluetų grakštumas, apšvietimas,
kalbos skaidrumas ir lyrinė tonacija...“ .
Paskutinis dailininkės darbas Vilniaus
„Lėlės“ teatro spektaklyje „Daktaras Dolitlis“, pagal Augustino Griciaus to
paties pavadinimo pjesę, buvo apvainikuotas 2007-ųjų metų „Auksiniu scenos
kryžiumi“. Spektaklio režisierius Rimas Driežis kartu su dailininke Aušra
mažiesiems žiūrovams kūrė netikėtai linksmą reginį, verčiantį nuolat daryti
atradimus ir be paliovos stebėtis. Įprastinių teatrinių lėlių erdvė
fantastiškai išsiplečia pasirodžius efektingų dydžių ir formų personažams,
kuriuos valdo net keli aktoriai. Jų kostiumai ir kaukės stilizuoti, primenantys
sąlygiškai teatrą žaidžiančius ir pokštaujančius commedia dell’arte
personažus. Tačiau gigantiški gyvūnai „Daktare Dolitlyje“ yra jaukūs ir vaikams
nebaisūs. Nei akiniuotoji kumelė Ferdinanda, nei krokodilas Helmutas, nei
liūtas Liudvikas. Didžiulė knyga, apie Prano Mašioto knygynėlio
„Dolitlį“, yra vienintelė spektaklio dekoracija. Jos puslapiuose telpa namų
kambarys, cirkas, tvenkinys, jūra ir Afrika, o milžiniški puslapiai, kai
reikia, atstoja širmą aktoriams ir lėlėms.
Lėlių teatro dailininkas ne tik kuria.
Sugalvojus net ir mažą lėlytę, jai pagaminti reikia laiko ir didelio išmanymo.
„Dolitlio“ gyvūnai – gigantiški. Paklausta ar netenka pačiai pridėti savų rankų
darbo, dailininkė prisipažino, kad niekada lėlių teatre nepakanka padaryti
eskizus. Rankas pridėti tenka visada,
jei tik gali. Tačiau tuoj pat vėl skubėjo pridurti: „Kai ką bendrai kuriame,
nes aš nesu konstruktorė, „Dolitlyje“ daug kur reikėjo pasukti galvą mums
visiems. Sudėtingas konstrukcijas darė Martynas Lukošius, daug butaforinio
darbo dirbom visi: ir R. Driežis, ir aš, ir butaforė L. Janavičienė,
ir siuvėja I. Danienė, padėjo L. Skukauskaitė ir
G. Kriaučiūnaitė. Ir pykomės, ir taikėmės, ir aktoriai kentėjo daugybę
primatavimų, kol prisitaikė...“
Aušrai sunkiausia yra paaiškinti kaip jos
gyvenime atsirado lėlių teatras? Lyg ir tiesiogiai niekada jo nestudijavo.
Pirmiausiai svajojo apie tapybą, stojo į scenografiją, o pateko į lėlių teatrą.
„Žinau, kad ėjau pasroviui“, – sako dailininkė. Gal iš tiesų lėlių teatras pats
pasirenka sau žmones?! Ar ne todėl ji toliau svarsto: „Kartais atrodo, kad dar
nieko nepadariau taip, kaip norisi iki galo. O su kiekvienu nauju pasiūlymu
mintys kyla iš naujo ir negaliu sustoti, ir norisi jas kažkaip realizuoti.
Geriausias periodas man – kol spektaklis yra tik galvoje. Jis toks gražus ir
geras!... Natūra dažnai būna žiauresnė. Taip, ir kankinuosi, ir todėl vis dar
esu lėlių teatre“.
Tačiau dailininkė Aušra
Bagočiūnaitė-Paukštienė jau žino: „Nekeisčiau dabar lėlių teatro į jokį kitą,
nes čia – neišsemiama formos ieškojimų galimybė. Ir vis labiau norisi rasti ką
nors tikrą šitoj butaforijoj. O ieškoti yra kur.“
Lėlių teatro dailininkas ne tik kuria.
Sugalvojus net ir mažą lėlytę, jai pagaminti reikia laiko ir didelio išmanymo.
„Dolitlio“ gyvūnai – gigantiški. Paklausta ar netenka pačiai pridėti savų rankų
darbo, dailininkė prisipažino, kad niekada lėlių teatre nepakanka padaryti
eskizus. Rankas pridėti tenka visada,
jei tik gali. Tačiau tuoj pat vėl skubėjo pridurti: „Kai ką bendrai kuriame,
nes aš nesu konstruktorė, „Dolitlyje“ daug kur reikėjo pasukti galvą mums
visiems. Sudėtingas konstrukcijas darė Martynas Lukošius, daug butaforinio
darbo dirbom visi: ir R. Driežis, ir aš, ir butaforė L. Janavičienė,
ir siuvėja I. Danienė, padėjo L. Skukauskaitė ir
G. Kriaučiūnaitė. Ir pykomės, ir taikėmės, ir aktoriai kentėjo daugybę
primatavimų, kol prisitaikė...“
Aušrai sunkiausia yra paaiškinti kaip jos
gyvenime atsirado lėlių teatras? Lyg ir tiesiogiai niekada jo nestudijavo.
Pirmiausiai svajojo apie tapybą, stojo į scenografiją, o pateko į lėlių teatrą.
„Žinau, kad ėjau pasroviui“, – sako dailininkė. Gal iš tiesų lėlių teatras pats
pasirenka sau žmones?! Ar ne todėl ji toliau svarsto: „Kartais atrodo, kad dar
nieko nepadariau taip, kaip norisi iki galo. O su kiekvienu nauju pasiūlymu
mintys kyla iš naujo ir negaliu sustoti, ir norisi jas kažkaip realizuoti.
Geriausias periodas man – kol spektaklis yra tik galvoje. Jis toks gražus ir
geras!... Natūra dažnai būna žiauresnė. Taip, ir kankinuosi, ir todėl vis dar
esu lėlių teatre“.
Tačiau dailininkė Aušra
Bagočiūnaitė-Paukštienė jau žino: „Nekeisčiau dabar lėlių teatro į jokį kitą,
nes čia – neišsemiama formos ieškojimų galimybė. Ir vis labiau norisi rasti ką
nors tikrą šitoj butaforijoj. O ieškoti yra kur.“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą